Séminaire AEMB — Georges Kiourtzian

La séminaire « Introduction aux méthodes de la recherche »

voir l’annonce en pdf

aura le plaisir de recevoir : Monsieur Georges KIOURTZIAN,

 

qui présentera une communication :

 

Initiation à l’épigraphie

 

Le séminaire se tiendra

 

le mercredi 11 décembre 2013 en salle Lévi-Strauss

 

Collège de France,
52, rue du Cardinal Lemoine
75005 Paris

Séminaire des doctorants du CEBNHSEE — EHESS Paris

 aura lieu le lundi 2 décembre de 18h à 20h en salle 1, RdC, bât. le France 190-198 av de France 75013 Paris.
Dans cette séance, Romina Luzi (doctorante EHESS) présentera les résultats de ses recherches sur
Le motif de la mer, du voyage dans l’eau et du naufrage décliné par les romans paléologues


Les romans paléologues se distinguent de leurs antécédents comnènes pour le langage, plus proche de la demotiki, et pour le choix du modèle, qui n’est plus le roman antique comme pour les romans comnènes, mais le roman courtois d’origine latine. Ces textes montrent une prédilection pour des éléments considérés populaires, comme des motifs propres aux contes et aux fables. L’on remarque l’émergence de l’élément imaginaire, entre autre, dans le topos de la mer et du voyage en mer, qui constitue le fil d’Ariane de la présentation.

Séminaire du CEBNHSEE — Analyse littéraire de polémique religieuse

 aura lieu le lundi 18 novembre de 18h à 20h en salle 1, RdC, bât. le France 190-198 av de France 75013 Paris.
Annonce sur le site de l’EHESS: ici

Dans cette séance, Bexen Campos (doctorant CEBNHSEE) présentera les résultats de ses recherches sur

L’analyse littéraire des textes de polémique religieuse à Byzance,
l’exemple des Trophées de Damas, texte chrétien de polémique antijuive du VIIe siècle.

L’étude de textes à contenu religieux à Byzance a été longtemps négligée. Ces textes ont été utilisés pour leur intérêt théologique ou pour fournir des informations précises, mais complètement détachées de leur contexte, dans le cadre de recherches concernant un sujet en particulier, mais les études littéraires s’intéressant aux textes pour eux-mêmes restent rares. Les difficultés sont multiples et concernent principalement l’approche des textes religieux et l’écart culturel qui existe entre le travail des auteurs et nos propres attentes à l’égard de la littérature religieuse byzantine. En prenant comme exemple les Trophées de Damas, dialogue de polémique antijuive, nous montrerons comment une approche basée sur une analyse de la structure du texte peut être utilisée dans certains cas et le poids énorme que peut avoir le contexte littéraire, historique et culturel dans l’interprétation de l’ouvrage.

Colloque de doctorants — The City and the cities à Oxford

The City and the cities: From Constantinople to the frontier

The Oxford University Byzantine Society’s

XVI International Graduate Conference

28th February – 1st March 2014, History Faculty, University of Oxford

 

The Classical Roman Empire has been described as an ‘empire of cities’, and both the reality and ideal of civic life remain central to its late-Antique and Medieval successor. Indeed, the term ‘Byzantine’ itself shows the importance placed by scholars on Constantine I’s refounding of Byzantion as the New Rome. Yet in 330 A.D. Constantinople was part of an urban landscape which included other, more ancient civic centres, whilst by 1453 A.D. little else remained but the City, itself a collection of villages and the Theodosian walls the frontier. Across this Byzantine millennium Constantinople was inextricably linked to the other cities of the empire, from the Golden Horn to the ever-shifting frontiers. With the apparent seventh-century disappearance of city-life in the broad new Anatolian borderlands, the strength of the Greek mainland in the twelfth century, and the rise of post-Byzantine cities in the old western frontiers of southern Italy and Venice, the vicissitudes of urban life in the empire are undoubtedly linked to each moment of change. Constantinopolitan artistic and architectural forms are fleshed in the local materials of Ravenna in the sixth century, and in the eleventh and twelfth centuries provincially-born men, educated in the City, become the bright lights of the so-called Komnenian Renaissance. Yet how are we to understand this dialectic between the City, the cities, and the imperial frontier? Moreover, what are the methodologies and conceptual frameworks which we might use to approach these issues?

We are calling for papers which explore the myriad approaches towards these issues, in all fields of Late Antique and Byzantine studies, including history, archaeology, history of art, theology, literature, intellectual history, and philology. Possible themes might include:

 – Constantinople’s Place in the Empire

 – The Changing Urban Landscape

 – Civic and Provincial Art

 – The Bishops and the Cities

 – Civic and Provincial Intellectual Life

 – The Civic Ideal and Imperial Citizenship

 – Garrisoning the Cities, Guarding the Frontiers

Please send an abstract of no more than 250 words, along with a short academic biography in the third person, to the Oxford University Byzantine Society at byzantine.society@gmail.com by Friday, 29th November 2013. Papers should be 20 minutes in length, and may be delivered in English or French. For the first time the publication is in process of a selection of on-theme and inter-related papers from last year’s conference, having been chosen and reviewed by specialised readers from the University of Oxford’s Late Antique and Byzantine Studies department. We intend to do the same this year, and so any speakers wishing to have their papers considered for publication should try to be as on-theme as possible in their abstract and paper. Nevertheless, all submissions are warmly invited. More details will be sent to successful submissions soon after the deadline. Subject to funding, the OUBS hopes to offer subsidised accommodation for visiting speakers.